Sveriges första förarlösa busslinje har invigts. Inte helt oväntat i Kista – Sveriges svar på Silicon Valley. Amerika är som vanligt föregångare, och förarlösa bilar är nu helt tillåtet i Kalifornien. Varför ska man inte ha en busschaufför? Varför ska vi inte köra våra egna bilar längre? Är det för att vi numera kan låta bli? Är vi nu teknikens slaviska följare – eller får vi tekniken att följa oss? Vi reder här ut frågorna. Fördelarna med en självkörande bil är att den helt automatiskt slipper ta hänsyn till den mänskliga faktorn. Den hittar själv. Det är alltså slut på kringirrande i nya städer. Vi slipper kartor och vi slipper ifrån att leta oss fram med GPS och kan i stället ägna oss åt helt andra saker under bilfärden. Det är en stor fördel för oss morgontrötta som nu kan vara passagerare i vår bil på väg till jobbet och hinna dricka kaffe och läsa tidningen i lugn och ro.
Finns det problem?
Som vanligt med teknologiska förändringar av en sådan betydelse så finns det gott om problem. För det första är dagens teknologi inte utvecklad nog för att vara helt och hållet självkörande. I dagens läge behöver de flesta självkörande bilarna en person som är redo att ta över ifall det skulle ske någonting. Det huvudsakliga problemet ligger i att den artificiella intelligensen oftast inte riktigt räcker till för att hantera de många oväntade saker som kan dyka upp framför en bil. Särskilt i storstäder har bilarna problem med att identifiera alla de svårigheter och ta sig förbi dem på ett säkert vis. Men forskare är såklart på god väg att komma med bilar som inte behöver människan alls, faktum är att målet är bilar där människan inte ens har möjlighet att ta över fordonet. i Kalifornien är det tillåtet nu att testköra helt och hållet förarlösa bilar på vägarna. Flera företag som försöker utveckla helt självkörande bilar är verksamma i Kalifornien, och det är för att hjälpa dessa utvecklare som man genomfört lagen.
Självkörande bilar säkrare
Men problemen med de självkörande bilarna handlar inte bara om själva bilen och dess förmåga att köra bättre en människa. Samhället kommer behöva gå igenom en rad transformationer för att kunna tillgodose de självkörande bilarnas behov. Vi kommer också behöva en enorm mängd mekaniker och tekniker som kan hantera de självkörande bilarnas väldigt komplicerade program och funktioner, så det kommer finnas gott om lediga jobb inom teknikbranschen. En annan intressant fråga är vem som står ansvarig ifall flera självkörande bilar krockar. Ifall bilarnas ägare inte hade någon kontroll över fordonen kan det bli svårt att säga att det är någon av deras fel. Kanske blir det bilproducentens fel? Oavsett dessa problem inser nog de flesta att fördelarna överväger problemen. Olyckor i trafiken som följd av mänskliga misstag är en vanlig dödsorsak idag; något de självkörande bilarna ska kunna minimera. Och sedan får man komma ihåg att även om många kommer sakna att köra bil så vinner nog säkerheter och bekvämligheten över nöjet när det kommer till så viktiga frågor.